


REPORT BY REPORTERS WITHOUT BORDERS / BENJAMIN ISMAÏL, HEAD OF ASIA-PACIFIC DESK 



 3 	  

Introduction

1. Beijing’s “invisible hand”

Who are Chinese censorship’s collaborators?

2.  Censors under scrutiny

A newspaper purged of its best people

Very “active” owners

Government pressure

Very “commercial” banks

Very anonymous attackers

Very “political” management

Owners who are Beijing office-holders 

Nit-picking Communications Authority

3. Hong Kong: first step in a new world media order?

Conclusion

Recommandations

 CONTENTI

  5

   6

   6

   8

   8

   9
  
 10
 
 11
 
 12

 13

14

 15

 18

 22

 24



 HONG KONG 
A SEMI-AUTONOMOUS SPECIAL 
ADMINISTRATIVE REGION OF CHINA

•	 Population: 7.2 million.
•	 Area: 1098 sq km 
•	 Languages: Chinese (mainly Cantonese) 
       and English. Both are official.
•	 Currency: Hong Kong dollar

HONG KONG 

D-BEIJING

E:  Two masked 
individuals inflicted 
multiple stab wounds on 
journalist Kevin Lau on 
26 February 2014. As 
in most physical attacks 
on journalists, the 
instigators were never 
caught.

C: Headquarters of the 
Apple Daily newspaper, 
probably the Chinese-
language media outlet 
that is most critical of 
Beijing. Many of its 
journalists and its owner, 
businessman Jimmy Lai, 
have been the victims of 
intimidation and physical 
violence by Chinese 
Communist Party thugs.

D: Chinese People’s 
Political Consultative 
Conference  : more 
than half of the media 
owners in Hong Kong 
have been appointed to 
national political bodies 
in China – the National 
People’s Congress and 
the Chinese People’s 
Political Consultative 
Conference.

B:  The headquarters 
of the Communications 
Authority. This notionally 
independent media 
regulatory body works 
with the Executive 
branch to put pressure 
on media that are 
overly critical of the 
government.

E
B

A,C

A:  One of the leading 
daily, Mingpao suddenly 
fired executive chief 
editor Keung Kwok-yuen 
on 20 April, hours after 
he ran a front-page 
story focusing on well-
known local politicians 
and businessmen who 
had been named in 
the “Panama Papers”. 



 INTRODUCTION 

Has Beijing won? Violence and abuses against Hong Kong journalists increased
from 2012 onwards and culminated in late 2014 with the reactions to the Occupy 
movement. The let-up in 2015 has paradoxically turned attention to political and 
financial manoeuvres aimed at gaining control of the Hong Kong media. But 
disentangling the reality from mere suspicion is difficult, especially as the enemies 
of media freedom are almost invisible. The means for demonstrating their strategy 
are still lacking. Beijing is almost certainly at work, relying on liegemen who 
anticipate its wishes and ensure they are granted. But it has no need to show itself 
or even sometimes to give orders. A lack of transparency is an essential part of the 
method’s effectiveness. 

The latest example is the acquisition by Jack Ma, the e-commerce company Alibaba’s 
founder and chairman, of the South China Morning Post, a daily founded in 1903 
when Hong Kong was a British possession. Rumours of the imminent takeover 
became more persistent in the autumn of 2015. Announced in December, is it 
Beijing’s latest move on the Hong Kong media chessboard? It certainly revived 
concern about journalistic freedom, to the point that Ma felt the need to publish 
a letter to readers in the nwwewspaper explaining the move. He said it was a 
generous initiative designed above all to support the SCMP’s digital transition. He 
nonetheless added that the newspaper was “uniquely positioned to report on China 
with objectivity, depth and insight.” What kind of “objectivity” did he mean? In China, 
the term is anything but neutral. In Hong Kong it could soon mean objectivity that is 
“positive for all media owners with interests in China,” of whom there are many.

Hong Kong was ranked 70th in the World Press Index in 2015, out of 180 countries, 
its lowest position since Reporters Without Borders (RSF) created the index in 2002. 
The decline in respect for media freedom seems to be part of an overall weakening 
in democracy’s underpinnings in the Special Administrative Region. Despite frequent 
appeals to the local authorities, the Hong Kong media have been unable to resist their 
apparent determination to protect President Xi Jinping, one of media freedom’s biggest 
opponents, from any criticism about the growing media freedom violations in Hong 
Kong. While there is no incontrovertible evidence of Beijing’s hand in undermining 
media freedom in the Special Administrative Region, there are questions that should be 
raised anew and those who cooperate with censorship should be challenged again.



The end of the Occupy movement was accompanied by a sharp fall in the number 
of attacks against journalists. But a qualitative evaluation based on the comments of 
journalists and academics contributing to the World Press Freedom Index reveals a 
very different reality. In late 2015, Hong Kong journalists reported increasing self-
censorship in news organizations. They are concerned about the independence 
of their media outlets and their ability to continue criticizing China, Hong Kong’s 
billionaires and the Hong Kong government. The picture emerging from detailed 
research by the Hong Kong Journalists Association (HKJA) is equally sombre. When 
the HKJA asked 537 journalists to evaluate the level of self-censorship on a scale of 
1 to 10, their average rating was 7. Caution prevails whenever they have to tackle a 
story with potentially negative implications for the government or big business.

The low-key coverage of an alleged secret payment of dozens of millions of Hong 
Kong dollars to Chief Executive CY Leung highlighted the “taming” of the media and 
the tragic decline in media freedom in the territory. Australia’s Sydney Morning Herald 
reported on 8 October 2014 that Leung received a payment of 4 million sterling (more 
than 5 million euros) for agreeing to the sale of a property firm of which he was a 
board member, and that he never declared the payment to the tax authorities. The next 
day, only four over forty Hong Kong dailies carried the story on their front page.

WHO ARE CHINESE CENSORSHIP’S COLLABORATORS?	

The media’s reticence to fully play its role as defender of the general interest has 
resulted in frequent references to media self-censorship but, in the absence of 
information, no details have been provided about the individual processes involved. 
In practice, a self-censorship decision is rarely the result of a consensus within a 
media outlet. Usually there are contrasting views, with one side advocating media 
freedom and independence and the other side, the defenders of political, economic 
or personal interests, usually invoking seniority to impose censorship.

The Hong Kong general public is barely aware of these censors and western media 
that take an interest in this issue only briefly mention them. Media coverage and the 
reports of free speech NGOs focus on the victims. As a result, the authors, instigators 
and accomplices of censorship and violations of freedom of information are usually 

BEIJING’S 
“INVISIBLE HAND” 
Are journalists now toeing the line? RSF’s figures suggest a 
marked decline in media freedom violations in 2015. But the 
figures don’t tell the whole story.



 7 	  

hidden from view within the media companies or entities in which they operate. 
Shielded from public attention, which would hurt them and hamper their information 
control strategies, these enemies of media freedom are free to gag critical journalists.

Wether journalists are being censored or fired, the media outlets where the 
censorship action takes place are named more often than the persons who give the 
orders. When news anchors are subjected to intimidation, reports refer to messages 
from the “government” or warnings from the “management” without saying who. And 
when reference is made to conflicts of interest of media owners or the commercial 
interests of companies with a presence in Mainland China, the “company” or “Beijing” 
are blamed rather than individual company executives or Communist Party officials 
who may be involved. 



In this report, RSF examines the disturbing situation at 
various Hong Kong print and broadcast media outlets. 
And RSF urges all journalists not to abandon the search 
for information that could help identify the factors and 
individuals behind the increase in self-censorship within 
these news organizations. These media outlets must 
also seek guarantees in order to ensure that they have 
editorial independence.

•	 A NEWSPAPER PURGED OF ITS BEST PEOPLE

 Media: ​South China Morning Post (SCMP)

 Owner: ​Alibaba Group Holding Ltd

 Under scrutiny: Jack Ma (leading shareholder), Tammy Tam (editor-in-chief), 

Wang Xiangwei (editorial adviser).

CENSORS 
UNDER SCRUTINY 

Tammy Tam

Wang Xiangwei

Jack Ma



 9   	     

The daily’s acquisition by billionaire Jack Ma for the modest sum of 100 million US 
dollars was not reassuring for media freedom defenders. Mismanaged by Malaysian 
businessmen Robert Kuok, who bought it from Rupert Murdoch in 1993, the South 
China Morning Post suffered several waves of departures of journalists complaining 
of censorship by their superiors. The situation worsened from 2012 onwards, with 
Wang Xiangwei’s appointment as editor-in-chief and the departure of several of the 
newspaper’s leading figures such as Paul Mooney. Around 30 journalists, including 
all of the international edition’s staff, left in 2015. The newspaper meanwhile became 
enamoured of controversial figures such as Cannix Yau, a former member of Chief 
Executive CY Leung’s staff, and Billy Tianbo Huang, a former journalist with the 
Xinhua news agency and MediaCorp, a nominally “private-sector” media group owned 
by the government of Singapore.

Tammy Tam, who succeeded as editor-in-chief after four years of censorship 
under Wang Xiangwei, also has a controversial record that resulted in some of her 
colleagues calling her the “party secretary.” In a question-and-answer session with 
SCMP journalists, Alibaba vice-president Joseph Tsai said Alibaba wanted to correct 
the western media’s biased vision of China: “A lot of journalists working with these 
western media organizations may not agree with the system of governance in China 
and that taints their view of coverage. We see things differently, we believe things 
should be presented as they are. Present facts, tell the truth, and that is the principle 
that we are going to operate on.” His comment implicitly stigmatized all of the foreign 
media that cover China.

 Recommendations to this media outlet:

Press Wang Xiangwei to explain the departures of journalists who criticized internal 
censorship.

Ask Jack Ma to sign an ethics charter guaranteeing the newspaper’s editorial 
independence.

•	 VERY “ACTIVE” OWNERS

 Media: ​Hong Kong Economic Journal (HKEJ)

 Owner: ​Clermont Media Ltd

 Under scrutiny: Richard Li (leading shareholder), Alice Kwok (editor-in-chief), 
the newspaper’s management.

Alice Kwok

Richard Li
 ​CLERMONT 
MEDIA LTD



When billionaire businessman Richard Li Tzar-kai acquired half of HKEJ’s shares 
in 2006, he promised there would be no editorial interference. The daily has 
nonetheless subjected its journalists to increasing censorship since Alice Kwok’s 
appointment as chief editor in August 2013. Kwok had been the subject of an 
investigation by the Hong Kong Journalists Association into self-censorship at the 
Metro Finance radio channel in 2003, when she was running the newsroom.

​A few weeks after her arrival, deputy editor-in-chief Yuen Yiu-ching and his team of 
three reporters resigned in protest at the censorship of their story exposing the pro-
Chief Executive slant in public broadcaster TVB’s reporting. Edward Chin Chi-Kin, 
who had been writing a regular column for HKEJ for the past nine years, was notified 
in a letter in February 2014 that he should restrict himself to writing about financial 
matters. After he refused, he was told by email in September 2014 that his column 
was being dropped. The management subsequently explained that this was due to 
the adoption of a new layout. Chan Ka-ming, another HKEJ columnist, reported in 
March 2014 that one of his articles, “Done Messing with Hong Kong, Hong Kong is 
Done,” had been rejected because it criticized negative comments about the Occupy 
movement by the father of HKEJ’s owner.

 Recommendations to the media outlet:

Press editor-in-chief Alice Kwok to explain the departures of journalists who criticized 
internal censorship.

Ask Richard Li to sign an ethics charter guaranteeing HKEJ’s editorial independence.

•	 GOVERNMENT PRESSURE

 Media: ​Commercial Radio Hong Kong (CRHK)

 Owner: ​George Ho

 Under scrutiny: CY Leung (Hong Kong government Chief Executive), 
Communications Authority (CA), Li Ka Shing (leading shareholder), Rita Chan Ching-
han (general manager) Stephen Chan Chi-wan (chief adviser)

Stephen 
Chan Chi-wan

CY Leung

Rita Chan 
Ching-han



 11   	     

Commercial Radio, one of Hong Kong’s only few privately-owned radio stations, 
has received many warnings about its coverage of local politics since 2013, above 
all from Chief Executive CY Leung, who took particular exception to star presenter 
Li Wei-ling’s programme. The government did not limit itself to sending messages 
to the station. It also exerted pressure via the Communications Authority – which 
regulates the media and renews licences – to get the station to neutralize its most 
critical journalists. Commercial Radio dropped Li Wei-ling’s news programme in 
November 2013 and finally fired her in February 2014. She had received a great 
deal of criticism from the station’s management and she said several government 
officials had warned her and told her to be careful about her job. Rita Chan and 
Stephen Chan denied this and accused her of hurting Hong Kong.

 Recommendations to the media:

Shed all possible light on the process leading to Li Wei-ling’s dismissal and any 
interference by Chief Executive CY Leung.

Ask the Communications Authority to take concrete measures to guarantee its own 
independence as a media regulator.

Ask George Ho to sign an ethics charter guaranteeing Commercial Radio’s editorial 
independence.

•	 VERY “COMMERCIAL” BANKS

 Media: ​Apple Daily

 Owner: Next Digital Limited

 Under scrutiny: H​SBC (advertiser), anonymous attackers, anonymous instigators 
Standard Chartered (advertiser), Bank of East Asia (advertiser), Hang Seng Bank  
(advertiser)

A progressive newspaper that criticizes Beijing, Apple Daily was one of the main 
targets of the “anti-occupy” movement and has been subjected to frequent physical 
attacks. But its enemies have also used other forms of reprisal including economic 
pressure, destroying copies of the newspaper, cyber-attacks and death threats. One 
of the first examples was in June 2013, when someone rammed a stolen car into the 
front gate of owner Jimmy Lai’s home in Kowloon, leaving an axe and a machete in 
the driveway before leaving.

At the end of 2013, two international banks, HSBC and Standard Chartered, 
one local bank, Bank of East Asia, and one HSBC subsidiary, Hang Seng Bank, 
terminated long-standing advertising contracts with Apple Daily in defiance of 



any business logic. The banks nonetheless insisted that their reasons were purely 
commercial. These clients had been Apple Daily’s biggest source of advertising income, 
worth 3.6 million HK dollars (more than 400,000 euros). It paid not only for the print 
issue but also the magazines and website of Next Media, Apply Daily’s publisher.

The newspaper’s website was the target of a major cyber-attack in June 2014, a few 
days before the popvote.hk site launched an online referendum on the 2017 elections. 
Protesters surrounded Apple Daily’s headquarters on 11 October 2014 to prevent 
it from publishing and, despite a court order to leave, they kept the siege going for 
several days until the police finally intervened without making any arrests. A week later, 
individuals poured tons of soy sauce on copies of the newspapers as they were about to 
be distributed, and yet again the police made no arrests. Animal entrails were thrown in 
Jimmy Lai’s face on 12 November 2014. Finally, on the night of 12 January 2015, two 
unidentified individuals threw firebombs at the entrance to his home and, five minutes 
later, other homemade bombs were thrown at Apple Daily’s headquarters. Police 
questioned four suspects but took no further action.

 Recommendations:

Reiterate request to the judicial authorities to end the impunity for crimes against 
members of the newspaper’s staff.

Ask HSBC,  Standard Chartered, Hang Seng Bank and Bank of East Asia again to 
explain why they stopped advertising in Apple Daily. 

•	 VERY ANONYMOUS ATTACKERS

 Media:​ Hong Kong Morning News

 Owner:​ Hong Kong Morning News Media Group

 Under scrutiny: C​hung Wai-chung

One of the aims of the sharp increase in attacks on journalists and media owners is to deter 
any attempt to create new independent media outlets. Two Hong Kong Morning News 
Media Group executives, Lei Lun-han, 46, and Lam Kin-ming, 54, were attacked by four 
men armed with iron bars while having lunch in the Kowloon tourist district on 19 March 
2014. They had been working on the launch of a proposed new daily, the Hong Kong 
Morning News, and had said in a press release that Hong Kong needed a “balanced paper 
with credibility.” Just weeks later, in May 2014, the Hong Kong Morning News Media Group 
was dissolved.

Three suspects were arrested and were brought before a judge on 1 December 2014. 
One of them, apprentice chef Chung Wai-chung, 22, said he had carried out the attack at 
the request of the wife of a man with whom Lei Lun-han was having an extramarital affair, 
which Lei denied. Despite calls from organizations that defend the media – relayed by the 
vice-president of the Legislative Council the day after the attack – no progress was ever 
made in identifying the attack’s real instigators. 

 Recommendations:

Ask the judicial authorities to carry out an investigation with the aim of identifying the 
instigators of the attack on Lei Lun-han and Lam Kin-ming, and not content themselves 
with convicting the perpetrators.



 13   	     

•	 VERY “POLITICAL” MANAGEMENT

 Media: ​Television Broadcasts Limited (TVB)

 Owner: YOUNG LION HOLDINGS

Under scrutiny: Keith Yuen (head of news), Li Ruigang (majority shareholder), 
Charles Chan ​(chairman), the TVB management

Keith Yuen Li Ruigang

 

Charles Chan

A TVB video showing seven police officers beating up pro-democracy activist K​en 
Tsang on 15 October 2014 was one of the clearest examples of political influence 
on the broadcast media in 2014. When first broadcast, the voiceover said the 
police “punched and kicked” Tsang. But this was subsequently toned down at news 
director Keith Yuen’s request. Following internal wrangling, the narration of the 
definitive version of the video broadcast in the evening simply referred to allegations 
of police violence. H​o Win-ghong, the journalist responsible for broadcasting the 
video, was demoted to “senior research officer” a month later while Chris Wong, a 
veteran journalist who had signed a letter to the TVB management objecting to the 
censorship of the video, was relieved of his responsibility for two programmes.

TVB announced in April 2015 that media tycoon Li Ruigang, owner of the major 
Shanghai Media Group and dubbed “China’s Rupert Murdoch,” had acquired a 
majority stake in TVB through his state-backed private equity fund China Media 
Capital and was joining its board, alarming many journalists. Li is a Chinese 
Communist Party ally who briefly held the position of deputy general secretary of 
the Shanghai Communist Party bureau in 2011. TVB also seems to be getting 
preferential treatment from the authorities. In April 2015, the government’s Executive 
Council approved the renewal of its broadcast licence until 2027. Just a month 
before, it refused to renew the licence of Asia Television (A​TV). This has left TVB 
with a near monopoly of free-to-air TV broadcasting in Hong Kong.

 Recommendations:

Shed all possible light on the process leading to the changes to the video 
commentary and to the demotion of Ho Wing-hong and Chris Wong.
Ask Li Ruigang and all investors of TVB to sign an ethics charter guaranteeing TVB’s 
editorial independence.

YOUNG LION 
HOLDINGS 

CHINA 
MEDIA 

CAPITAL

CHINESE CENTRAL 
GOVERNMENT 



•	 OWNERS WHO ARE BEIJING OFFICE-HOLDERS

 Media: ​Ming Pao

 Owner: ​Media Chinese International Ltd

 Under scrutiny: C​hong Tien-siong (editor-in-chief), L​ui Ka-ming (editorial 
director), Tiong Hiew King (leading shareholder), the newspaper’s management

Chong 
Tien-siong

Lui Ka-ming 

Tiong Hiew King 

Censorship has become routine at Ming Pao, a Hong Kong daily with a Canadian 
edition, since Kevin Lau was removed as editor-in-chief in January 2014 shortly before 
being badly injured in a premeditated stabbing attack, which remains unsolved. Lau 
was demoted to make way for  Chong Tien-siong, a Malaysian journalist originally from 
Singapore. Ninety percent of the employees signed a petition opposing his controversial 
appointment but the management made no real attempt to justify it. In response to the 
widespread discontent, Chong initially took over as “chief editor” in May 2014 and did not 
become editor-in-chief until January 2015. Assisted by Lui Ka-ming, the editorial director 
of the Canadian edition, he now blatantly censors his staff.

Lui even stopped the presses to replace a front-page headline about pro-democracy 
demonstrations on 1 July 2014. And on 2 February 2015, Chong replaced a front-page 
story about a Canadian government report on the Tiananmen Square massacre with a 
feature about the encouragement that would-be entrepreneurs in Hong Kong get from 
the Chinese Internet company Alibaba!
Acquired in 1995 by Malaysian billionaire Tiong Hiew King, whose Sin Chew media 
group has had a virtual monopoly of Chinese-language print media in Malaysia for the 
past decade, Ming Pao is now one of several Hong Kong media outlets whose owners 
are members of representative bodies in Beijing such as the National People’s Congress 
and the People’s Political Consultative Conference, which is supposed to serve as an 
interface between the people and the party. Its 2.000 members have no real legislative 
power but they rub shoulders with China’s political leaders.

 Recommendations:

Continue to ask the judicial authorities to conduct an investigation aimed at 
identifying the instigators of the attack on Kevin Lau.

Ask T​iong Hiew King to sign an ethics charter guaranteeing Ming Pao’s editorial 
independence.



•	 NIT-PICKING COMMUNICATIONS AUTHORITY

Media: ​Hong Kong Television Network Ltd (HKTV)

Owner:​ Ricky Wong

Under scrutiny: Communications Authority (CA), CY Leung (Chief Executive)

 15 	   15  	   
Ricky Wong Cy Leung

Hong Kong Television Network (H​KTV)​ has been trying to obtain a broadcast licence 
without success since 2013. After the Communications Authority, Hong Kong’s media 
regulator, rejected its application in October 2013, HKTV appealed to the Hong 
Kong high court. The court found in its favour in April 2014, ruling that the decision 
by CY Leung’s administration to reject the application was illegal. The government 
has appealed against the ruling. HKTV meanwhile launched a streaming platform 
in November 2014 on the basis of the mobile TV licence it obtained in December 
2013. But in a meeting with HKTV chairman Ricky Wong in January 2014, the 
Communications Authority said the mobile TV licence was insufficient because of the 
high number of envisaged viewers and that, under the Broadcasting Ordinance, a “free-
to-air” licence is needed when more than 5.000 households are involved.

 Recommendations:

Ask the Communications Authority to finally grant HKTV a broadcasting licence.

Ask the Communications Authority to take concrete measures to guarantee its own 
independence as a media regulator.

COMMUNICATIONS
AUTHORITY





 17  	   

This is the question that needs 
an answer after all the acts of 
violence against journalists and 
all the acts of censorship. Media 
freedom defenders and the Hong 
Kong authorities have very different 
answers.

The investigation into the February 
2014 attack on Kevin Lau, a journalist 
with Ming Pao (and its former editor-in-
chief) is indicative of the way the Hong 
Kong authorities refuse to recognize 
the threats to freedom of information 
– threats that are being denounced with 
increasing vigour by the organizations 
that represent the Hong Kong media. 
The assault on Lau (or murder attempt, 
according to some interpretations) was 
the most violent physical attack on a 
journalist in decades and has been 
condemned as such by civil society.

Two men on a motorcycle attacked Lau 
as he got out of his car in the Sai Wan 
Ho residential district on 26 February 
2014. The pillion rider repeatedly 
slashed him with a butcher’s knife, 
inflicting serious injuries to his back and 
legs. What was the motive? The most 
credible hypothesis links it to the fact 
that, during Lau’s two years as editor-
in-chief, Ming Pao investigated alleged 
embezzlement by the Chief Executive 
and participated in an investigation 
by the Consortium of Investigative 
Journalists into the offshore fortunes of 
senior Chinese Communist Party officials 
and their families.

Two years later, two men have been 
sentenced to 19 years in prison for 

carrying out the attack but they have 
never explained their motive and the 
instigators have not been identified. 
Officially, it was just a knife attack, 
described by the police as a “classic 
triad-style hit meant as a ‘warning’ rather 
than to kill.” The two convicted assailants, 
Hong Kong residents who identified 
themselves as plumbers, said they were 
tortured by the police in Mainland China, 
where they were arrested on 8 March 
2014 and were held for a week before 
being transferred to Hong Kong.

Despite the severity of the sentence, the 
verdict issued by Judge Esther Toh on 
21 August 2015 did not recognize the 
assault as an attack on media freedom 
and rendered only partial justice to Lau 
and to journalists in general because 
it shed no light on the identity of the 
instigators. And now that the perpetrators 
have been convicted, the Hong Kong 
authorities are no longer asking the only 
questions that would help to identify those 
who gave the orders – “who benefits from 
the crime?” and “who were the enemies 
that Lau had made?”

Furthermore, the police and judicial 
authorities have never revealed 
information about any list of potential 
suspects they may have compiled. As a 
result, Lau’s journalistic work is the only 
solid basis for an investigation aimed at 
identifying the instigators. Although the 
Consortium of Investigative Journalists 
has refrained from any speculation, all 
of the persons named in its investigation 
into offshore fortunes and all of the 
officials with whom they are closely 
linked can plausibly be regarded as 
suspects.

 “WHO BENEFITS FROM THE CRIME?” 



From 2002 to 2015, Hong Kong fell from 18th to 70th place in RSF’s World Press 
Freedom Index. Even if Beijing’s fingerprints are only faint, the increasing difficulties 
encountered by the Hong Kong media in their coverage of Chinese affairs show 
that the fight for freedom of information about China is now being fought outside as 
well as inside the People’s Republic. From now on, combatting censorship involves 
thwarting China’s strategy for muzzling information and imposing its propaganda 
beyond the mainland.

A “new world media order” – one in which China would occupy a central position and 
would be able to shape opinion as it saw fit – has been a Chinese goal for years. The 
goal and the strategy for achieving it were described in an op-ed piece in The Wall 
Street Journal in 2011 by Li Congjun, who ran the Chinese news agency Xinhua until 
2014 and who is now a member of the Chinese Communist Party’s central committee. 
Headlined “Toward a New World Media Order,” it can be read on the People’s Daily 
website. Describing the status quo as “unjust and irrational,” he advocates four guiding 
principles – “fairness,” “all-win,” “inclusion” and “responsibility” – for redressing the 
imbalance in the current “flow of information [which] is basically one-way: from West to 
East, North to South, and from developed to developing countries.”

The goal was also reflected in President Xi Jinping’s visit to the United States in 
September 2015, when he demonstrated his desire to establish China as a leader 
in new information technology. Xi, who also heads the Central Leading Group for 
Internet Security and Informatization,​ a Communist Party central committee offshoot, 
met with leaders of US corporate giants Microsoft, Apple and Amazon to discuss 
“Internet governance.” This is a priority for China, which regards foreign Internet 
companies as potential threats to its sovereignty.

The implementation of China’s strategy for media and information control has 
accelerated considerably in the past five years, taking various forms. Firstly, China 
has reinforced its ability to control the presence of foreign Internet companies in 
its territory and the operational methods they use. The World Media Summit is a 
Chinese creation. Dubbed the “media Olympics,” two of these gatherings of world 
media leaders have been held since 2009. They are entirely designed, organized and 
funded by the official news agency Xinhua.

HONG KONG: FIRST STEP 
IN A NEW WORLD MEDIA ORDER?3



 19   	     

The same goes for the World Internet Conference, launched in 2014 and hosted 
by China. While the emphasis is the Internet’s commercial aspects, the conference 
provides China’s leaders with an opportunity to discuss the regulations they intend 
to impose on foreign operators. About a thousand businessmen, including world 
leaders in the ICT sector, attended the WIC in the city of Wuzhen at the end of 2015. 
Even Facebook was represented although access to this social network is blocked 
in China. Unperturbed by the obvious contradiction, the authorities lifted censorship 
in Wuzhen for the duration of the conference, allowing foreign visitors to use social 
networks such as Facebook and Twitter and to post videos on YouTube!

By joining the world club of Internet and ICT giants and entering the closed circle of 
the major media and information power brokers, China establishes a presence and 
legitimacy that allow it to filter sensitive information and criticism of party leaders 
even more effectively. Lured by the El Dorado of the Chinese Internet user market, 
many international Internet companies do not hesitate to release China from certain 
“obligations” regarding respect for freedom of information.

The other facet of China’s media control strategy is the investment of considerable 
effort into exporting its model and reshaping journalism beyond its borders. And 
it seems to have made a good start. In India, Prime Minister Narendra Modi’s 
government announced in March 2015 that it planned to open a journalism university 
modelled on the Communication University of China, which drills the party line 
into journalism students and is headed by former members of the Propaganda 
Department.

In September 2014, German public broadcaster Deutsche Welle announced its 
intention to establish a partnership with CCTV, one of the pillars of the Chinese 
state’s propaganda system. The partnership included a content-sharing agreement 
that would extend DW’s reach in China. A few months prior to the announcement, 
DW fired a Chinese blogger and journalist living in exile in Germany who had worked 
for DW since 2010. DW now says it has terminated its cooperation with CCTV. 
Nonetheless, its Chinese-language service continues to employ very controversial 
journalists, including one suspected of being a Communist Party member.

As well as media control, Beijing also exports its Internet control methods, 
spearheaded by Baidu, China’s leading search engine, which has a virtual monopoly 
of the domestic market since Google’s withdrawal in 2010. Baidu allows the 
authorities to control what information is available to Chinese Internet users and 
block any content that reflects badly on the Party.

Baidu penetrated the Brazilian market in July 2014, launching a Portuguese-
language search engine called Busca, thereby making Brazil the second foreign 
country to “benefit” from its search engine services, after Japan. However it quickly 
emerged that searches for “Tiananmen Square” or “Falun Gong” were being purged 
of anything considered “sensitive” by the Chinese and were instead providing lots 
of links to content on the People’s Daily (Renmin Ribao)​ website. This international 
censorship reportedly ended after protests by many Internet users in Brazil and the 
rest of the world. But Baidu has almost certainly retained the technical ability to 
reinstate it at any time.

HONG KONG: FIRST STEP 
IN A NEW WORLD MEDIA ORDER?



Baidu’s victory in 2014 in a class-action suit that a group of pro-democracy 
activists brought against it in New York was a watershed for Chinese censorship’s 
international progress. The suit, Zhang et al v. Baidu.com Inc, accused Baidu of 
illegally suppressing content about democracy in China, rendering it inaccessible to 
Internet users in the United States. The Southern District of New York federal court 
ruled on 28 March 2014 that Baidu had a First Amendment right to use “editorial 
judgment” regarding the information made available by its search engine. The 
decision set a disturbing judicial precedent and reinforced the Chinese company’s 
international immunity.



 21   	     





 23   	     

Founded by British journalist Tom Grundy, 
Hong Kong Free Press (HKFP) is a new 
non-profit, independent online media outlet 
aiming to provide critical coverage of Hong 
Kong and Chinese politics, for which the 
space has declined considerably in the 
past two years. HKFP’s creation, made 
possible by participative funding, came as 
a direct response to the press freedom 
issues facing the city and during a time of 
uncertainty for Hong Kong’s democratic 
future and its relations with Beijing.

On 1 June 2015, before its launch and 
before any critical content had been 
posted, the HKFP site was the target of a 
DDoS-style cyber-attack that rendered it 
inaccessible for half a day. But this has not 
weakened HKFP’s determination “to be 
as impartial as possible, welcoming voices 
from all sides of the political debate,” 

Grundy said in a statement issued after 
the incident. Since then, the site has been 
cybersquatted, blocked in mainland China 
and its reporters have found themselves 
barred, alongside other digital media, from 
local government press conferences.

In the few months since it became 
operational, it has covered issues such 
as academic freedom, China’s lawyer 
crackdown, the disappearance of five 
Hong Kong booksellers, unrest in Mong 
Kok and local elections. It has carried 
exclusive reports on topics including 
government misspending, security issues 
at the airport and a leaked tape involving 
the president of the legislature.

 HONG KONG FREE PRESS : 

Foreign journalist imports media freedom to Hong Kong

 23   	     



Article 27 of Hong Kong’s Basic Law (equivalent of a Constitution) and article 19 
of the International Covenant on Civil and Political Rights (which China has signed) 
guarantee freedom of expression and information for all media outlets and all local 
and foreign journalists in Hong Kong, in theory, at least. But Beijing’s determination 
to extend its control of the media to the Special Administrative Region without further 
ado seems to be getting the upper hand. By asserting its direct political influence 
over Hong Kong’s institutions and developing its policy of monopolizing funding of 
the leading media outlets, President Xi Jinping’s administration is in the process of 
realizing the dream cherished by China since the 1997 handover. Beijing wants to 
secure its hold over the media (and telecommunications) in order to shape public 
opinion and ensure that it follows the party line. That’s all there is to it.

To achieve this goal, the authorities need local accomplices and partners, whether 
businessmen with interests in China, journalists who espouse the party’s ideology or 
who have been corrupted by the party, or key political figures at the highest level of 
the local administration and state apparatus. By advancing stealthily, China makes it 
hard to identify all the local actors responsible for the decline in media freedom.

Media freedom defenders such as RSF are not crazy enough to imagine that China 
as a nation will one day be sanctioned for “editorial interference”, “violating the 
principle of independence” of the Hong Kong media and “attacks on journalists.” But 
they have a right to expect that the Hong Kong authorities identify and punish the 
instigators of Kevin Lau’s attempted murder and other attacks on journalists, and that 
some media owners and executives are held to account for their constant censorship 
and editorial interference.

Without new judicial enquiries and in-depth journalistic investigations, the perpetrators 
and instigators of media freedom violations will remain unpunished, those who 
cooperate with Chinese censorship behind the scenes will remain invisible to the 
general public, and the many grey areas, such as the nature of the links between 
party leaders and some Hong Kong officials and businessmen, will persist. Just 
blaming “Beijing” is not enough. Every blow to media freedom must be systematically 
investigated to identify who is behind it. All the direct and indirect participants in these 
violations must be denounced. The indisputable facts must be brought to light in order 
to expose the strategy for information control and conquest being deployed at the 
national and now international level by the Chinese Communist Party.

 CONCLUSION 



 25   	      25  	   

Reporters Without Borders (RSF) condemns the increasing control of the media 
within the Hong Kong Special Administrative Region and asks that freedom of 
expression and media freedom are duly respected. RSF reiterates its support for the 
Hong Kong Journalists Association (HKJA) and all defenders of media freedom and 
freedom of information.

RSF recommends that:

The Hong Kong authorities:

•	 - Combat violence against journalists by arresting and prosecuting the 
perpetrators and instigators of physical attacks and threats against media 
personnel.

•	 - Do not close an investigation into a physical attack against a journalist or media 
outlet until the instigators have been identified.

•	 - Radically change media freedom policy by:

•	 - granting licences to media outlets whose applications comply with 
legal requirements

•	 - adopting a law on access to information and transparency in line with 
the recommendations of local associations that defend media freedom 
and freedom of information

•	 - working in close cooperation with media defence associations on a law 
protecting freedom of information

•	 - ceasing to violate the right to receive and impart information by ending 
discrimination against some media outlets and by ending various forms 
of censorship and arbitrary information control, especially at news 
conferences.

The Hong Kong media:

•	 - Do everything possible to head off the danger of external pressure, whether 
political or economic, and publicly denounce any editorial interference to which 
they are subjected.

•	 - Rely on the support of local and international media freedom NGOs in order to 
resist any pressure to which they are subjected. No pressure is unavoidable.

 RECOMMENDATIONS  



•	 - Adopt ethics charters to be signed by owners in order to avoid pressure on 
employees and to guarantee the physical safety of reporters and those who write 
and contribute “sensitive content.”

Hong Kong journalists:

•	 - Systematically and publicly denounce any media freedom violation, and any 
act of censorship and editorial meddling within their news organizations. Make it 
possible for these violations to be denounced anonymously.

•	 - Encourage information sharing within their news organizations so that discreet, 
targeted censorship attempts and editorial interference are more difficult.

•	 - Rely on the help of local and international media freedom NGOs and 
sympathetic members of the Legislative Council to denounce any censorship 
and to support their public positions.



 27  	   

REPORT BY REPORTERS WITHOUT BORDERS / BENJAMIN ISMAÏL, HEAD OF ASIA-PACIFIC DESK 



REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to receive 
and impart information worldwide. Based in Paris, it has ten international 

bureaux (in Berlin, Brussels, Geneva, Madrid, New York, Stockholm, Tunis, Turin, 
Vienna and Washington DC) and has more than 150 correspondents in all five 

continents.

Secretary-general : CHRISTOPHE DELOIRE
Head of the Asia-Pacific desk : BENJAMIN ISMAÏL

International Secretariat
CS 90247

75083 Paris Cedex 02
Tel. +33 1 44 83 84 84 

  Web : www.rsf.org


