
RSF TIMELINE 
TWO YEARS OF GOVERNMENT 
ASSAULT ON HONG KONG’S 
PRESS FREEDOM 





A quarter of a century after Hong Kong's handover to the People's Republic of China, the principle of press freedom, 
although guaranteed until 2047 in the Basic Law that commands the territory, is more threatened than ever. Within 
one generation, Beijing progressively has taken control of parts of Hong Kong’s Chinese-language media and estab-
lished an indirect system of putting pressure on other media through their advertisers. 

On 30th June 2020, the situation further worsened with the adoption by China’s highest legislature, the Standing 
Committee of the National People's Congress, of the Law of the People's Republic of China on Safeguarding National 
Security in the Hong Kong Special Administrative Region, often referred to as the National Security Law. 

Reporters Without Borders (RSF) is taking a closer look at this two year period widely considered the worst yet for press 
freedom in the territory’s modern history.

For the first time, more than two dozen journalists and press freedom defenders have been arrested, with thirteen 
currently in custody awaiting trials, and two independent media outlets have been forced-closed by the government. 
At the same time, in order to please the Chinese regime, Hong Kong’s chief executive, Carrie Lam, targets symbols of 
press freedom such as public broadcaster RTHK (Radio Television Hong Kong). 

Two years of government assault on Hong Kong’s press freedom 

k�$SSOH�'DLO\���2Q���WK�-XQH�������$SSUR[LPDWHO\�����SROLFH�RࢄFHUV�UDLGHV�WKH�KHDGTXDUWHUV�RI�+RQJ�.RQJȃV�ODUJHVW�&KLQHVH�ODQJXDJH�
RSSRVLWLRQ�QHZVSDSHU�$SSOH�'DLO\�DQG�DUUHVW�LWVࢆ�YH�VWDࢃ�PHPEHUV�

!"#$%&'(#!%"



April
15th
The head of China’s liaison office in Hong Kong, Luo 
Huining, calls for the rapid passing of a national security 
bill designed to eradicate the territory’s pro-democracy 
movement. The law had been shelved after the Hong 
Kong chief executive first attempted to propose it for 
adoption in 2002 and quickly withdrew it the following 
year after half a million Hong Kongers took to the 
streets in protest.

May
19th 
Publicly funded broadcaster Radio Television Hong 
Kong (RTHK) axes popular and satirical current affairs 
television show “Headliner”, which had drawn official 
complaints after satirising the Hong Kong police in an 
episode in February 2020.

21st
Radio Television Hong Kong (RTHK) Board of Advisors 
announces the formation of a "working group" that will 
monitor the governance and editorial principles of the 
public broadcaster, to which neither management nor 
staff representatives are invited to join.

28th
The National People’s Congress, China’s parliament, 
adopts the Hong Kong National Security Law which 
punishes with a life sentence four vaguely-defined 
“crimes against the state”.

2020
10th
The chairman of public broadcaster RTHK Board of 
Advisors, Eugene Chan, publicly demands the channel 
to broadcast a propaganda series promoting a “correct 
understanding” of the National Security Law.

18th
A survey by the Hong Kong Journalists Association 
(HKJA) reveals that 98% of local journalists fear that the 
National Security Law would be used against them.

24th
The Foreign Correspondents’ Club Hong Kong (FCCHK) 
issues an open letter to Chief Executive Carrie Lam to 
seek clarification on the potential impact of the Nation-
al Security Law on press freedom. 

30th
The Chinese regime’s highest legislature, the Standing 
Committee of the National People's Congress, passes 
the National Security Law, thus bringing it into force.

June

#!)*+!"*



!"#$%&'()*&+$,#-./('0$1&2
k�+RQJ�.RQJ�*RYHUQPHQW��$WWHQGHHV�IURP�YDULRXV�+RQJ�.RQJȃV�IRUFHV�VWDQG�QH[W�WR�D�EDQQHU�VXSSRUWLQJ�WKH�QHZ�1DWLRQDO�6HFXULW\�/DZ�RQ��VW�-XO\�
�����WR�PDUN�WKH���UG�DQQLYHUVDU\�RI�+RQJ�.RQJ
V�KDQGRYHU�IURP�WKH�8QLWHG�.LQJGRP�

On 30th June 2020, China’s highest legislature, the Standing Committee of the National People's Congress, passed the 
Law of the People's Republic of China on Safeguarding National Security in the Hong Kong Special Administrative 
Region. This law, imposed in blatant disregard to Hong Kong’s autonomy, and to the Sino-British Joint Declaration of 
1984, allows the Chinese regime to directly intervene in the special administrative region of Hong Kong and to punish 
what it considers “crimes against the state” that bear maximum sentences of life in prison. This blurry regulation 
opens the door to arbitrary arrests and can specifically threaten journalists and independent media outlets. 

“Collusion with a foreign country or with external elements to endanger national 
security”: 

    Enforcement in Hong Kong

In 2020, Jimmy Lai, the founder of Apple Daily, was charged with this crime. In 2021, six Apple Daily employees, including 
journalists, were charged with conspiring with Lai to “collude with foreign forces”. In January 2020, Hong Kong Chief Executive 
Carrie Lam suggested that foreign media, and even Hong Kong media founded by foreign residents, could be mouthpieces of 
Western governments.

“Subversion”

    Enforcement in Hong Kong

Press freedom defenders Claudia Mo and Gwyneth Ho Kwai-lam have been detained in 2021 under this crime for supporting 
democracy and press freedom in the territory. Journalists who report on pro-independence events or quote pro-independence 
activists, as well as those who write critical opinion pieces or investigative pieces concerning the Chinese regime, could be 
charged with this crime.



July
7th
Chief Executive Carrie Lam says that press freedom 
is assured if “all reporters in Hong Kong” give a 
“100% guarantee” they will not commit security 
offences as defined by the National Security Law.

14th 
The New York Times announces its plans to move a 
third of its Hong Kong staff to South Korea in the 
wake of the National Security Law, needing to “make 
contingency plans and begin to diversify our editing 
staff around the region” as their journalism “is now 
more important than ever”.

29th
The Hong Kong Police Force orders at least five 
Hong Kong digital media platforms to leave a press 
conference with senior superintendent of the 
National Security Department Steve Li, including 
EggEggClub News, HKGolden, Ben Yu Entertainment 
Ltd, Community Media, and PSHK Media.

August
6th
The FCCHK expresses that foreign reporters in the 
territory are experiencing “highly unusual” visa prob-
lems, with multiple media outlets having reported 
delays getting visas in recent months. 

10th
Two hundred police officers raid the headquarters of 
Apple Daily, Hong Kong’s largest Chinese-language 
opposition newspaper, and its founder Jimmy Lai is 
detained for 40 hours on suspicion of “collusion with 
foreign forces”.

“Secession”

    Enforcement in Hong Kong
 
Under the National Security Law, any journalist writing on Hong Kong’s cultural identity or the pro-independence movement 
could be charged with “separatism”. Victor Mallet, Asia news editor for the Financial Times, was expelled from Hong Kong 
in 2018 for having served as a moderator at a debate held by the Foreign Correspondents’ Club Hong Kong (FCCHK) that 
featured a pro-independence activist. Had the security law existed at this time, Mallet could have been accused of 
“secession”.

“Terrorist Activities”

    Enforcement in Hong Kong

As the Chinese regime and Hong Kong executive often refer to the pro-democracy movement as “terrorism”, reporting at the 
scene of protests could be prosecutable under the National Security Law as an act of terrorism. Similarly, in China, foreign 
reporters who report on these movements could be arrested or expelled for “supporting terrorism”.



Apple Daily’s founder and 2020 RSF Press Freedom Awards laureate has for the past three decades been 
an outspoken advocate for press freedom and democracy in Hong Kong. Detained since December 
2020, he is facing multiple charges, including two under the National Security Law, and has already been 
sentenced to 20 months in prison for “organising” and “taking part” in three “unauthorised” protests. In 
previous years, Jimmy Lai and the media he founded were the target of constant harassment by the 
authorities, and of several criminal attacks.

August
11th
The Hong Kong Police Force announced it would 
only allow “trusted media” which have not 
“behaved in a way that the police deemed unpro-
fessional” to access their operations on the 
ground, after restricting the access of several 
local and international news organisations to the 
10th August raid on Apple Daily, including 
Reuters, AFP, AP, Stand News, and InMedia.

13th
RTHK says it removed activist Nathan Law’s 31st 
July interview about the postponed legislative 
election due to unconfirmed reports that he is 
wanted by Hong Kong police “on suspicion of 
violating the National Security Law”.

  

19th
HKJA and RTHK Programme Staff Union challenges 
the government’s Communications Authority, which 
issued a warning against the RTHK show “Headlin-
er” for allegedly “insulting” the police in 
its episode of 14th February 2020.

  

25th
The Hong Kong immigration office rejects without 
reason a work visa for Aaron Mc Nicholas, an Irish 
editor that online independent media Hong Kong 
Free Press (HKFP) wished to recruit and who had 
worked in Hong Kong since 2015.

k�3HWHU�3DUNV���$)3�Jimmy Lai

IN FOCUS



September
22nd
The Hong Kong government announces that it 
reserves its future press briefings to “internationally 
recognised” media only, without providing any details 
on the definition they will use, which de facto 
excludes independent media outlets and freelance 
journalists.

23rd
China’s Ministry of Foreign Affairs accuses the FCCHK 
of “stirring up trouble” after it raised concerns over 
new police media guidelines, and calls for the club to 
“stop meddling” in the territory’s affairs. 

27th
Hong Kong public broadcaster RTHK reopens its 
investigation into journalist Nabela Qoser’s conduct 
due to her tough questioning of top Hong Kong 
government officials, and extends her already 
three-year probationary period by an additional 120 
days.

October
15th
National Security Department police officers raid a 
private office in Kowloon belonging to Apple Daily 
founder Jimmy Lai.

19th
Hong Kong district councillor is sentenced after 
identifying the police officer who allegedly shot 
Indonesian journalist Veby Mega Indah in the eye 
while covering a November 2020 protest, resulting in 
her losing sight in one eye. 

November
3rd 
Police arrest freelance producer Choy Yuk-ling 
(also known as Bao Choy), accused of “making 
false statements” while researching for an RTHK 
documentary that highlighted police inaction 
during a mob attack targeting train passengers 
and passers-by in the district of Yuen Long in 
2019. She is released on bail the same day and 
later pleads not guilty at her hearing in January 
2021. 

December
1st 
Numerous journalists at i-Cable news channel 
resign in protest after the broadcaster fires 40 of 
their colleagues, citing the economic impact of 
Covid-19, including the entire team of News 
Lancet, one of the territory’s most respected 
investigative programmes. 

2nd
Jimmy Lai and two Next Digital executives are 
charged with fraud,  Unlike his two associates 
charged simultaneously, Lai is initially denied bail.

11th
Jimmy Lai is charged with foreign “collusion with 
foreign forces” under the National Security Law. 
He is later released on bail under strict conditions 
amounting to house arrest.

31st
Under pressure from Beijing and Hong Kong 
government officials, prosecutors succeed in 
overturning the decision to grant Jimmy Lai bail 
and the Hong Kong Court of Final Appeal orders 
him back to jail.



2021January
6th
Press freedom defenders and former journalists Claudia Mo and Gwyneth Ho are arrested along with 53 other figures 
of the pro-democracy movement under the National Security Law on suspicion of “conspiracy to commit subversion”, and 
soon after released on bail. On the same day, Police officers search the newsrooms of pro-democracy news outlets Apple 
Daily, InMedia, and Stand News, demanding documents relating to candidates who ran in Hong Kong’s July pro-democra-
cy primary elections.

Former Hong Kong Legislative Council member and ex-journalist, Claudia Mo has been a prominent 
defender of press freedom in the territory and was arrested in January 2021 under the National Security 
Law for alleged “subversion”, along with 53 other figures of the pro-democracy movement.

Mo is an ex-legislator who served from 2012 to 2020, was a correspondent for Agence France-Presse 
(AFP) from 1986 to 1991 and later a host for Radio Television Hong Kong (RTHK), and columnist in Apple 
Daily and Ming Pao until 2005. In 2019, she cooperated with RSF to organise its World Press Freedom 
Index press conference within the Legislative Council premises.  

Claudia Mo has been in detention since 28th February 2021. In April, she was denied bail for the second 
time, partly on the grounds of her having given “interviews with foreign media” in the past. 

k�3HWHU�3DUNV���$)3�

Claudia Mo

IN FOCUS



2022

February
7th
Internet radio channel D100 programme host Wan 
Yiu-sing (also known as “Giggs”) is charged under the 
National Security Law of conspiring to commit an act with 
a “seditious intention” for making critical comments 
about Hong Kong and Chinese authorities. He and his 
wife had previously been arrested on 21st November 
2020 on suspicion of “secession” and money laundering.

11th
Public broadcaster RTHK suspends BBC World News 
following China’s broadcasting regulator’s ban due to its 
report on Beijing’s treatment of the Uyghur minority in 
Xinjiang.

.

28th
Press freedom defenders and former journalists 
Claudia Mo and Gwyneth Ho are charged with 
“subversion” under the National Security Law and 
later denied bail. 

March 
1st
The Hong Kong government overhauls public 
broadcaster RTHK, replacing its head with Patrick 
Li, who establishes a censorship system. 

IN FOCUS

Since 1st March 2021, the day Patrick Li took up his position as Radio Television Hong Kong's (RTHK) 
Director of Broadcasting, at least 12 new productions have been pulled from the air at short notice and 
more than 200 past episodes of documentary programme “Hong Kong Connection” and news talk 
show “The Pulse” have been deleted from the public broadcaster’s YouTube channel. Patrick Li, a 
bureaucrat without any media experience, has also threatened to halve the salaries of employees 
involved in the production of content he considers unfit for publishing.  

The recruitment of Patrick Li led to the resignation of at least four staff members, namely executive 
producers Fong Hiu-shan, Liu Wai-ling, Doris Wong, and award-winning reporter, Yvonne Tong. 
Another journalist, Nabela Qoser, known for posing hard-hitting questions to government officials, did 
not have her contract renewed. 

Patrick Li

Commissioner of Radio Television Hong Kong's (RTHK)

k�&DQGLFH�&KDX���+RQJ�.RQJ�)UHH�3UHVV��5DGLR�7HOHYLVLRQ�+RQJ�.RQJ�VWDࢃ�XQLRQ�GHPRQVWUDWHV�LQ�VXSSRUW�RI�
MRXUQDOLVW�1DEHOD�4RVHU�DIWHU�VKH�ZDV�WROG�WR�DFFHSW�D�QHZ�VKRUW�WHUP�FRQWUDFW�RU�IDFH�GLVPLVVDO�



April
7th
RTHK manage ment threatens to halve the salaries of 
journalists who produce material of which they disap-
prove that is subsequently pulled from airing. 

12th
The Hong Kong printing warehouse of US-headquar-
tered daily newspaper The Epoch Times is stormed 
by four armed and masked individuals who threaten 
employees and damage the main printing press and 
other equipment with sledgehammers.

16th 
Apple Daily founder Jimmy Lai is sentenced to 14 
months in prison for “unauthorised assembly” and is 
also charged with "conspiracy to collude with foreign 
forces", his second alleged offence under the Nation-
al Security Law. 

22nd
Investigative journalist Choy Yuk-ling is convicted of 
making “false statements” in an award-winning docu-
mentary for public broadcaster Radio Television 
Hong Kong (RTHK) criticising police inaction to 
protect protestors and members of the public during 
a pro-democracy demonstration. 

28th
Hong Kong Chief Executive Carrie Lam begins 
hosting her own daily Cantonese-language talk show, 
aired four times a day on public broadcaster RTHK, 
enabling her to promote unpopular electoral reform 
imposed by China without exposing herself to ques-
tions from journalists.

May
3rd
RTHK terminates the contract of its outspoken 
journalist Nabela Qoser, known for her tough ques-
tioning of government officials..

10th
Radio host Wan Yiu-Sing (also known as “Giggs”) is 
charged with one additional count of conspiring to 
commit “an act with a seditious intention" in addition 
to five counts of money laundering. The next day, 
Epoch Times reporter Sarah Liang is hospitalised 
after an unknown person assaulted her with a base-
ball bat near her apartment building. 

11th
Epoch Times reporter Sarah Liang is hospitalised after 
an unknown person assaulted her with a baseball bat 
near her apartment building.

14th
Hong Kong authorities freeze the assets of Apple Daily 
founder Jimmy Lai under the National Security Law, 
including his shares in Next Digital Limited and bank 
accounts belonging to three other companies he owns.

28th
Jimmy Lai is sentenced again to 14 months in prison by 
a Hong Kong court for “organising” an “unauthorised” 
protest in October 2019. This sentence was added to two 
other sentences previously handed down for similar 
charges and brings the total time Lai will serve in prison 
up to 20 months. 

June
17th
Approximately 500 police officers raid the headquarters 
of independent Hong Kong media outlet Apple Daily, 
while authorities also freeze Apple Daily’s HK$18 million 
assets (about €2 million). Apple Daily’s Chief Editor Ryan 
Law, Chief Executive Cheung Kim-hung, Chief Operat-
ing Officer Royston Chow, Associate Publisher Chan 
Pui-man, and Director of Apple Daily Digital Cheung 
Chi-wai are arrested under the National Security Law on 
suspicion of “conspiracy to collude with foreign forces”. 

23rd 
Apple Daily announces it will shut down on 24th June 
following the police raid on its headquarters, the arrest of 
its senior staff, and the government’s freezing of Apple 
Daily and parent company Next Digital assets. Police 
arrest Yeung Ching-kee, known under the pseudonym 
“Li Ping”, Apple Daily’s lead editorial writer and columnist 
known for his criticism of the Chinese regime.

27th
Fung Wai-kong, Apple Daily’s senior journalist and 
executive editor-in-chief of the English section also 
known as “Lo Fung”, is arrested at the airport when he 
reportedly tries to leave for the United Kingdom. 

,



Apple Daily, launched in 1995, was one of the last major Chinese-language media to still dare to publish 
information contradicting the Beijing regime’s propaganda and to write editorials critical of its authoritarian 
policies, and for many years it was the target of harassment by government and pro-Beijing camps. 

On 17th June 2021, approximately 500 police officers raided its headquarters and five executive staff 
members were arrested on suspicion of “conspiracy to collude with foreign forces'', a crime that bears a life 
sentence under the National Security Law imposed since June 2020 by the Chinese regime. On 23rd June, 
Next Digital media group’s board of directors announced that Apple Daily would cease all its operations due 
to the government’s decision to freeze its financial assets, leaving the media outlet unable to pay their 
employees and suppliers. The newspaper shut down on 24th June.

To this day, six former employees of Apple Daily are still in detention: general manager Cheung Kim-hung, 
executive editor in chief Lam Man-chung, associate publisher Chan Pui-man, chief editor Ryan Law, and 
editorial writers Fung Wai-kong and Yeung Ching-kee (known under the pen names Lo Fung and Li Ping, 
respectively).

Apple Daily
k�$QWKRQ\�:DOODFH���$)3��1HZVVWDQG�HPSOR\HHV�VRUW�WKURXJK�FRSLHV�RI�WKH�$SSOH�'DLO\�QHZVSDSHU�RQ���WK�-XQH�������
DIWHU�+RQJ�.RQJ�SROLFH�DUUHVWHG�WKH�VHQLRU�VWDࢃ�RI�WKH�QHZVSDSHU�WKH�GD\�EHIRUH�

k�$QWKRQ\�:DOODFH���$)3��3ROLFH�DUUHVWV�GHSXW\�FKLHI�HGLWRU�&KDQ�3XL�0DQ�IURP�WKH�$SSOH�'DLO\�KHDGTXDUWHUV�RQ���WK�
June 2021.

IN FOCUS



July
15th
In its annual report, the HKJA denounces the severe 
deterioration of press freedom, left “in tatters” by the 
government. 

21th
Tenth former staff member of Apple Daily, executive 
editor-in-chief Lam Man-chung is arrested by police at 
his home and charged with "conspiracy to collude with 
foreign forces'' under the National Security Law. 

August
3rd
Hong Kong digital media outlet Initium Media announces 
that it will move its headquarters to Singapore, becoming 
the first Hong Kong news outlet to relocate overseas 
since the implementation of National Security Law. 

9th 
Hong Kong’s Chief Executive Carrie Lam says public 
broadcaster RTHK will partner with State-owned China 
Media Group (CMG) to “nurture a stronger sense of 
patriotism” in the territory.

September
29th
Public broadcaster RTHK adopts new editorial guidelines 
asking journalists to “support the government in 
safeguarding national security and interests”, to refrain 
from “provoking or deepening hatred, discrimination or 
hostility” towards the Hong Kong executive and Chinese 
government, and to avoid contact with “foreign govern-
ments or political organisations”. 

October
1st
Journalists from Hong Kong’s two veteran online media 
outlets, Stand News and Citizen News, are denied access 
to Chinese National Day celebrations.

19th
HKJA announces that the Hong Kong Police Force reject-
ed all but one out of 27 complaints they filed relating to 
police violence against journalists during the 2019 
pro-democracy protests.

November
4th
DB Channel, an award-winning online media, ceases opera-
tion without elaborating on the reason. Co-founder Frankie 
Fung has been in custody since February 2021 over accusa-
tions of “conspiracy to subversion” under the National Secu-
rity Law, while another co-founder Wu Gin announced in 
May 2021 that he had moved to Taiwan, citing personal 
risks.

5th
FCCHK survey results show that 84% of foreign correspon-
dents believe that the working environment for journalists 
has deteriorated since the introduction of the National 
Security Law, and almost 50% are considering or have plans 
to leave the city, citing the decline in press freedom.

12th
Hong Kong immigration authorities refuse to renew a work 
visa for The Economist correspondent Sue-Lin Wong 
without providing an explanation.

25th
A Hong Kong court partially upholds a decision made by 
Hong Kong’s communications regulator against public 
broadcaster RTHK, stating that it presented factual inaccu-
racies and denigrated the police force in the satirical show 
“Headliner”.

December
13th
Press freedom defenders Jimmy Lai and Gwyneth Ho are 
sentenced to 13 months and 6 months imprisonment, 
respectively, for taking part in a banned assembly in Hong 
Kong in 2020.

28th
Hong Kong prosecutors file additional “seditious publica-
tions” charges against Jimmy Lai and six former Apple Daily 
team members under the National Security Law.

29th
Independent online media Stand News announces it will 
cease its operations after a police raid on its office and 
arrests of six current and former team members. On the 
same day, Ronson Chan, chair of the Hong Kong Journalists 
Association (HKJA) and Stand News’ deputy assignment 
editor, is taken away and later released after questioning. 



Stand News was a not-for-profit Chinese-language news site based in Hong Kong and founded in 
December 2014. Well-known for insightful reports about social and political issues in Hong Kong, it 
provided in-depth coverage of all trials related to the National Security Law, and was a nominee for the 
2021 RSF Press Freedom Awards. 

Exactly six months after the dismantling of the Next Digital group and its flagship newspaper Apple Daily, 
on the morning of 29th December, Stand News premises were raided by 200 police officers, while six of 
its current and former team members were arrested by the police force's National Security Department 
under the accusation of “conspiracy to publish seditious publications”, a colonial-era crime that bears a 
maximum sentence of two years in prison. Chief editors Patrick Lam and Chung Pui-kuen were soon 
after refused bail and will stay in custody until their trials. Later the same day, Stand News announced on 
social media that it would cease publication and dismiss its employees as the company's assets were 
frozen by the government. 

Stand News

IN FOCUS

k�7\URQH�6LX���5(87(56��3ROLFH�DUUHVWV�6WDQG�1HZV�FKLHI�HGLWRU�3DWULFN�/DP�



2022
January
3rd
Citizen News, a Chinese-language non-profit and 
independent online media founded in 2017, announces 
its shut-down citing “drastic changes in society and the 
worsening of the media environment” and the need “to 
protect its staff”. 

4th
Mad Dog Daily, online media outlet, ceases operation 
citing legal risks and need of protection of its staff. 

12th
Chief Executive Carrie Lam says Hong Kong will create 
more national security laws to address the crimes of 
treason, secession, sedition, and subversion. 

21st
Hong Kong’s Registry of Trade Unions (RTU) demands 
answers from the HKJA on how certain events they held 
were relevant to their objectives, as well as information 
about some of its social media posts. The HKJA has previ-
ously been criticised by Secretary for Security Chris Tang 
for “infiltrating” university campuses by “roping in” 
student journalists as members.

February
7th
The Media Freedom Coalition, a group of 23 countries, 
expresses “deep concern” at the Hong Kong and main-
land Chinese authorities’ attacks on freedom of the 
press and their suppression of independent local media 
in Hong Kong.

14th
The website of United Kingdom-based NGO Hong Kong 
Watch, that launched a Press Freedom Campaign calling 
for the release of Hong Kong journalists in custody, is 
blocked by several internet firms in Hong Kong. 

March
1st 
Local Press, Chinese-language non-profit and 
independent online media ceases operation 
without elaborating on the reason.

14th
Hong Kong Watch, which called for the release of 
detained Hong Kong journalists, receives a formal 
demand from the Hong Kong Police Force’s Nation-
al Security Department to remove its website, which 
allegedly could be “breaching the National Security 
Law”.

23rd
By this point, 12 journalists and press freedom 
defenders, including Apple Daily and Stand News 
senior staff, are still in custody awaiting their trials, 
which have again been delayed to the coming 
months, allegedly due to the territory’s Covid-19 
situation. 

April
11th
Allan Au, a veteran journalist and columnist for the 
now defunct independent media outlet Stand News, 
was arrested at his residence in Hong Kong by the 
police force's National Security Department under 
the accusation of ‘conspiracy to publish seditious 
publication’, and later released on bail.

22nd 
By this point, 13 journalists and press freedom 
defenders, including Apple Daily and Stand News 
senior staff, are still in custody awaiting their trials, 
which have again been delayed to the coming 
months, allegedly due to the territory’s Covid-19 
situation. 



Released in December 2022, The Great Leap Backwards of Journalism in China is a damning 82-page 
document that demonstrates the acceleration of China’s violations against its own international 
commitments to freedom of opinion and expression. The investigative report  examines the regime’s 
tools of repression against journalists and foreign correspondents in China and the deterioration of 
press freedom in Hong Kong, a territory once considered a model for press freedom. It also details 
Beijing’s strategy to control access of information beyond its borders, while presenting appeals and 
recommendations to the Chinese authorities, foreign governments, international institutions, 
journalists, and media outlets.

3,4$35673!

7KH�UHSRUW�FDQ�EH�GRZQORDGHG�IURP�WKH�56)�ZHEVLWH�LQ�WZHOYH�ODQJXDJH�YHUVLRQV�$UDELF��(QJOLVK��)UHQFK��*HUPDQ��
-DSDQHVH��.RUHDQ��0RQJROLDQ��3RUWXJXHVH��5XVVLDQ��6SDQLVK��6LPSOLࢆHG�&KLQHVH��7UDGLWLRQDO�&KLQHVH��RU�WKURXJK�WKLV�
OLQN��KWWSV���ELW�O\��/D��FY�

k�5HSRUWHUV�:LWKRXW�%RUGHUV��56)�

The Great Leap Backwards of Journalism in China



82

 

!  

 

! !

"#$%"&#"'! ( )&*%+&, %"-#"' !."' /0 promotes and defends freedom, 
pluralism and independence of journalism throughout the world. Based in Paris, 
the organisation holds a consultative status at the United Nations and UNESCO 
and has fourteen international bureaux and correspondents in 130 countries. 

Secretary General: 1234567829!-9:7439
Editorial Responsibility: 1;629 34<9!=7<<96

Author: "' /!#;56!>54;!,? 39;? !@!1AB34C!>:D4;<4
Coordination:!>:9E5;<B3;!,49:;E7F5E;

Copy Editor: 1; 37:9!179<
Cover Illustration: ,;B4?C;7

Graphic Design: =7B?:;3!>G9<CH

REPORTERS WITHOUT BORDERS (RSF) promotes and defends freedom, pluralism and 
independence of journalism throughout the world. Based in Paris, the organisation holds a consulta-
tive status at the United Nations and UNESCO and has fourteen international bureaux and 
correspondents in 130 countries. 

INTERNATIONAL SECRETARIAT - CS 90247 - 75083 PARIS CEDEX 02 
TÉL.+33144838484

&29(5�3+272��k�9(5121�<8(1���$)3��$SSOH�'DLO\�IRXQGHU�-LPP\�/DL�LV�DUUHVWHG�
RQ�VXVSLFLRQ�RI�ȆFROOXVLRQ�ZLWK�IRUHLJQ�IRUFHVȇ�

WWW.RSF.ORG


